دیدگاه قرآن درباره تشکیل حکومت جهانی اسلامی، بسط دین اسلام و زمامداری صالحان چگونه است؟
پرسش:
دیدگاه قرآن درباره تشکیل حکومت جهانی اسلامی، بسط دین اسلام و زمامداری صالحان چگونه است؟
پاسخ:
خداوند در قرآن مجید در آیات متعددی به این موضوع اشاره دارد از جمله: «وَ لَقَدْ کَتَبنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ اَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحوُنَ»انبیاء/105
[ما بعد از تورات در زبور نوشتیم که البته بندگان نیکوکار من ملک زمین را وارث و متصرف خواهند شد]
«وَ عَدَ اللهُ الذینَ امَنُوا مِنْکُمْ و عَمِلوُ الصالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ» نور/55
[خداوند وعده فرموده به کسانی از شما که نیکو کار گردد در زمین خلافت دهد]
«هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ» توبه/33 و فتح/28
[اوست خدائی که رسول خود را با دین حق به هدایت خلق فرستاد تا بر همه ادیان عالم او را تسلط و برتری دهد]
«یُریدُونَ أَنْ یُطْفِؤُا نُورَ اللهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ یَأْبیَ اللهُ اِلّا أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ» توبه/32
[کافران میخواهند که نور خدا را بانفس تیره و گفتار جاهلانه خود خاموش کنند ولی خدا نمیگذارد، تا آنکه نور خود را به منتهای ظهور و حد اعلای کمال برساند.]
«یُریدُونَ لِیُطْفِؤَا نُورَ اللهِ بِأَفْواهِهِم وَ اللهُ مُتِمْ نُورِهِ» صف/8
[کافران میخواهند تا نور خدا را با گفتار باطل و طعن مسخره، خاموش کنند، البته خدا نور خود را تمام و کامل میکند.]
«وَیُریدُ اللهُ أَنْ یُحِقَّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَ یَقْطَعَ دابِرَ الْکافِرینَ» انفال/7
[و خدا میخواست که صدق سخنان حق را ثابت گردانده و ریشة کافران را از بیخ و بن برکند.]
«وَ قُلْ جاءَ الحَقُّ وَ زَهَقَ الباطِلُ اِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهوقاً» اسراء/81
[بگو که حق آمد و باطل را نابود ساخت، که باطل خود لایق محو و نابودی است.]
پ1ض«اِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَالَّذینَ آمَنُوا فِی الْحیاةِ الدُّنْیا» غافر/51
[ما البته رسولان خود و کسانی که ایمان آورند را در حیات دنیا نصرت و ظفر میدهیم.]
«کَتَبَ اللهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلی اِنَّ اللهَ قَوِیٌّ عَزیزٌ» مجادله/21
[خدا حتم گردانیده که البته من و رسولانم غالب میشویم که خداوند قوی و مقتدر است.]
و آیات دیگری که تأویل آنها هنگام ظهور حضرت ولی عصر ـ عجل الله تعالی فرجه آشکار شود، دلالت دارند بر غلبة اسلام بر سایر ادیان و غلبة اهل حق بر اهل باطل و حتمی بودن غلبه انبیاء و اتمام نور خدا که این معانی بطور مطلق تا حال ظاهر نشده و این آیات تحقق آن را در آخرالزمان بشارت میدهد.
خداوند وعده داده که البته پیغمبران را غالب سازد و یاری کند و معلوم است که این نصرت و غلبه فقط نصرت و غلبه در آخرت نیست، برای اینکه میفرماید: «فی الحیاة الدنیا» و نصرت وغلبه انبیا بر قوم خودشان، پیشرفت کار آنها در عصر خودشان هم نیست، زیرا دعوت بسیاری از پیغمبران در قومشان اثر نبخشید بلکه بعضی از آنها کشته شدند.
این نصرت و غلبه، نصرت و غلبه مقصد و هدف و دعوت آنها است که بر طبق ظاهر آیات مقید به مرتبهای نیست بلکه نصرت و غلبه مطلق است.
همچنین است اتمام نور، که معنی اینکه خدا نور خود را در مقابل آنهائی که میخواهند نور او را خاموش کنند و مانع از پیشرفت اسلام شوند تمام میگرداند این است که دین را جلو میبرد و بر قلمرو اسلام میافزاید و اتمام آن وقتی است که اسلام تمام جهان را بگیرد.
چنانکه معنی استخلاف و جانشینی مؤمنین در زمین و وارث شدن آنها زمین را نیز به معنی استخلاف در تمام زمین و وارث شدن کره ارض است که برای امام زمان و یاران و اصحاب آن حضرت حاصل میشود.
معنای غلبه حق بر باطل بطور اطلاق هم غیر از این نیست که به تمام معنی حق بر باطل پیروز شود اگر از جهت حجت و برهان غالب باشد (با اینکه به این معنی همیشه غالب است) ولی در ظاهر غالب نباشد غلبه مطلق نیست و ظاهر این آیات غلبه مطلق است.
و اما آیه: «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدّینَ کُلِّهِ» که دلالتش بر غلبه اسلام واضح است.
و مؤید مستفاد از این آیات است روایاتی که در این خصوص از حضرت رسول(ص) منقول است، مثل:
«لَیَدْخُلَنَّ هذَا الّدینُ عَلی ما دَخَلَ عَلَیْهِ اللَّیْلُ»
[البته این دین در هرکجا شب داخل شده باشد داخل میشود.]
و شاید نکته اینکه فرمود: «عَلی ما دَخَلَ عَلَیْهِ اللَّیْلُ» و نفرمود: «عَلی ما دَخَلَ عَلَیْهِ الْیوْمُ اوِ الشَّمْسُ» تشبیه دین به آفتاب باشد که همانطور که روز آفتاب در هر کجا که شب رفته باشد وارد میشود، خورشید عالمتاب اسلام نیز به تمام اماکن پرتو افکن خواهد شد و تاریکی کفر و شرک و ضلالت را نابود خواهد ساخت، همانطور که آفتاب، تاریکی شب را از میان میبرد.