احضار روح و نقد احضار روح
احضار روح به دلایل عقلی، قرآنی، روایی و تجربی واقعیت دارد و چون در این مختصر نمیتوان به همه یا حتی به بخشی از آنها پرداخت، تنها به صورت کلی اشارهای به آن میکنیم و پژوهندگان را به کتابهای مربوطه - که در بخش پایانی این گفتار خواهد آمد - ارجاع میدهیم.
روح، یک امر مادّی نیست؛ به همین جهت محدودیت ندارد و به سان اشعه خورشید که از ورای شیشه و ابر به داخل اتاق و منزل میتابد و هیچ کدام از آنها نمیتواند مانع از حضور و حرکت حیات آفرین ذرّات آن شود، روح نیز چنین حالتی دارد.
روح مردان آزاد، شایسته و صالح بدون هیچ مانعی با این جهان در ارتباط هستند و در شرایط خاصّی، افراد واجد شرایط میتوانند با آنان در تماس باشند و به عبارت معروف میتوان آنها را احضار نمود و از نزدیک با آنها ارتباط برقرار کرد و از حقایق برزخی و ماورای مادی آگاه شد. نویسنده کتاب »گفتگو با مردگان« میگوید:
»برای ارتباط با ارواح، راههای زیادی هست که همه آنها متکی به قواعد علمی و عملیات صحیح میباشند که آزمایش کنندگان، درباره هرکدام از آنها آزمایش کرده، به نتیجه مطلوب رسیده اند. در این روشها هیچ گونه نیرنگ و خدعه وجود ندارد.«
پس عقل برای احضار روح، هیچ مانعی نمیبیند و علمای بزرگ هم آن را تأیید کردهاند. در این باره و تجربه بزرگ مفسّر و قرآن شناس قرن، حضرت علامه طباطبایی »قدس سره« و نیز برادرش علامه سید محمد حسن الهی طباطبایی بهترین مؤید مطلب است. ایشان روح پدر و مادر خود را احضار کرده و گزارشهای نهانی از این جهان را گرفته بودند که این قضیه را میتوانید در کتاب مهر تابان تالیف علامه حسینی تهرانی شاگرد علامه طباطبایی مطالعه کنید.
در برزیل بیمارستانی هست که ارواح دکترهای گذشته را احضار می کنند و از اطلاعات انان برای درمان بیماران سود می جویند.
BRAZILIAN SPIRITS HOSPITALانواع احضار
وییا (Ouija) یا تخته احضار روح تخته و یا کاغذی است که روی آن حروف الفبا نوشته شده و بعضی از انسانهامدعی اند از طریق آن با ارواح صحبت و آنها را احضار میکنند. بعضیها معتقدند (وییا) واقعا میتواند روح را به محل موردنظر بکشاند و انسان به واقع قادر است با ارواح ارتباط برقرار و حتی از آنها اطلاعات بگیرد. (وییا) از دو کلمه (وی) که به زبان فرانسه به معنای (بله) است و (یا) که در زبان آلمانی به همین معنا میباشد، گرفته شده است. وجه تسمیه این وسیله به این خاطر است که روح اغلب با اشاره به کلمه (بله) یا (خیر) که روی این تخته نوشته شده است، به احضار کننده پاسخ میدهد. نظریهها درباره تخته وییا متفاوت است. برخی میگویند این وسیله بینهایت خطرناک است و میتواند مدخلی برای ورود ارواح خبیث و ماندگار شدن آنها در خانه ما شود. دسته دیگر از مردم معتقدند (وییا) تنها زمانی خطرناک میشود که افراد بیتجربه و بیاطلاع با آن به احضار روح بپردازند ومدیوم های مجرب میتوانند از این وسیله استفادههای خوبی ببرند و بالاخره دسته سوم میگویند وییا هیچ خطری ندارد و ضرری نیز به کسی نمیرساند.
برای احضار 30 روش شمرده اند اما چند روش بین mediom ها( واسطه که کار اصلی بر اثر ریاضت های تمرکزی با اوست) رایج است.
پنج روش رایج
1-میز و فنجان
2- میز و عقربه
3- تماس بوسیله کتابت (کتابت القایی)
4- تماس در حال خلسه
5- تجسد روحی
1 – میز و فنجان
میزی انتخاب می شود که حروف الفباء و اعداد به شکل دایره دراطراف آن نوشته شده و نیز دو کلمه بله و خیر در آن آمده . حاضران از زن و مرد در اطراف میز گرد می نشینند و کف دستهای خود را وصل بهم روی میز قرار می دهند و یک فنجان هم روی میز می گذارند . حاضران با خلوص نیت به ذکر دعا و نیاز می پردازند در این وقت فنجان هم در حالی که وارونه شده در مرکز میز قرار می گیرد در آن حال دو یا سه نفر از حاضران انگشت سبابه خود را در گودی به فنجان می گذراند بطوری که لمس شود و شرط این است که انگشت خود را فشار ندهند و یا حرکات ارادی بر فنجان دارد نسازند و بهتر است برای رفع شبهه چشمان خود را به بند ند. پس از این مقدمات از روح نام او را می پرسند فنجان به طرف حروفی حرکت می کند که نام روح از آنها ترکیب یافته مثلا اگر اسمش رضا باشد فنجان بطرف ر می رود و به مرکز میز بر می گردد و دوباره بطرف حرف ( ض ) میرود بهمین ترتیب حروف الف را نشان داری می نماید . و انگشتان حاضران روی قسمت گودی ظرف قرار دارد و در همین حال یکی از حاضران حروف مختلفی را که پی در پی بوسیله فنجان مشخص می شود یادداشت می کنند و از آن کلمات و بعد جمله ها تشکیل می شود و سوال ادامه می یابد در اینجا اکتو پلاسم از سر انگشتان نزدیک فنجان نشات می گیرد و روحی که مایل به تماس گرفتن است می تواند از طریق تماس انگشتان فنجان را به حرکت در آورد
2- میز و عقربه - می توان در وسط میزی عقربه ای شبیه به عقربه ساعت نصب کرد و بطوری آن را قرار داد که به آسانی بچرخد ... این عقربه را هیچیک از حاضران نباید لمس کند و البته در اطراف میز حروف و اعداد نیز نوشته شده که عقربه در برابر هر یک قرار می گیرد وخود روح هم می تواند برای تشکیل کلمه و جمله عقربه را بچرخاند.
3- کتابت القائی
به این معنی که مدیوم قلمی بدست می گیرد بطریقی که می خواهد چیزی بنویسد در اینجا یک دوربین به کار می افتد و حرکت دست او را تعقیب می کند لحظه ای بعد دست مدیوم (واسطه) که قلم را در دست دارد به حرکت می آید و بدون دخالت یا تمایل او با سرعت چیزهائی را که لازم است و مورد سوال می باشد می نویسد. این در واقع دست روح است که به مدیوم تسلط دارد حتی گاهی نگارش به زبانی نوشته می شود که مدیوم آنرا نمی داند. در اینجا هم جریان به صورت سوال و جواب اولی شفاهی دومی کتبی انجام می گیرد.
4- در حال خلسه (غش) –
در این حال و سیط (مدیوم) دچار حالت مخصوصی می گردد مانند غش و از خود بیخود شدن وبیهوشی ... که شباهت به خواب مغناطیسی دارد و او را از این حالت حتی بزور و عنف هم نمی توان خارج ساخت.
در این وضع روحی که خواهان ارتباط و احضار است بطور موقت به بدن مدیوم وارد می شود و این روح از دستگاه صوتی مدیوم استفاده می کند و به زبان او سخن می گوید و حاضران سخنانش را می شنوند. برای دست یابی به چنین حالتی حضار در یک اطاق در بسته مجهز به چراغهائی که یکی نور سفید و دیگری قرمز دارد جمع می شوند در حالی که در قسمتی تاریک موسیقی نواخته می شود تا مدیوم به (بیخودی) فرو رود. وقتی روحی که بر مدیوم مسلط شده به زبان و با دهان او به سخن می آید آهنگ موسیقی را متوقف می کنند و چراغ روشن می شود. حاضران خاموش می مانند و وقتی روح اطاق را ترک می کنند باید چراغ سفید روشن شود. شرکت کنندگان در سکوت کامل می مانند تا بدون دخالت آنها مدیوم بهوش بیاید و به حال عادی باز گردد در این حالت مدیوم می تواند به زبان های مختلف تکلم کند و در سخنانش و یا نوشته هایش - آثار ادبی مهم و اصطلاحات ارزنده علمی می آید در حالی که ممکن است اصولا سواد نداشته باشد. در مورد بیماران اصطلاحات مخصوص پزشک را بکار می برد و قادر است به علاج روحی مریضی که در جلسه حضور دارد یا غایب است بپردازد.
این نوع تماس از بهترین انواع آن است زیرا روح بعد از بیهوشی مد یوم بوسیله اکتو پلاسم یک ( ماسک ) در صورتش و بخصوص در نواحی دهان مادیش پدیدار می شود و آنرا می پو شاند و( ارتعاش صوتی) در این قسمت موجب می شود که صدایش به گوش حاضران برسد.
5- تجسد کامل
در این وضع پس از بیهوشی ( حالت خلسه ) مد یوم و انتشار اکتو پلاسم کافی از او روح می تواند تجسد یابد یعنی شکل بگیرد در ست مانند بدن انسان این روح تجسد یافته که تصور میکردد لباس به تن دارد در کنار حاضران می نشیندوبا آنها به گفتگو می پردازد. درست مثل انسان زنده یا کسی که مجددا به دنیا آمده وفتی نیروی اوکاهش می یابد جسمش بتدریج به تحلیل می رود تا مخفی شود. اگر یکی از حاضران دست این روح را بدست گیرد کم کم ذوب می شود تا انیکه بکلی نا پدید گردد.
نقد و بررسی روش های احضار روح
1. روح اذیت می شود چون از عالم بالا به پایین می اید و دوباره مشکلات درون دنیا برای آن ها تداعی می شود-روح افلاطون.
روح انبیائ و اولیائ هم در عالم بالا و هم پایین هستند.
2.شاید روح همان افراد باشد که در حالت خلسه افتاده اند.
3. شاید جن باشد نه روح انسان .
4. با امدن آن روح اگر روح خبیث باشد دیگر دست از سر احضار کننده بر نمی دارد.
(باید در آن جا مومنین بیایند و دعا بخوانند.)
5. جواب ها قطعی نیست.
6.هر روحی را نمی توان احضار کرد.( روح های متعالی )
7. ذهنیت افراد در پاسخ ها موثر است.
8.روح ها همه چیز را نمی دانند.
9.غالب افراد علمی وارد نمی شوند.
¨در زمینه مسائل روح و ابعاد آن ر . ک :
((اصالت روح از نظر قرآن )) آیت الله سبحانی , ((معرفت نفس )), آیت الله حسن زاده آملی , ((روان شناسی از دیدگاه شفا)) و جلد 8 و 9 اسفار اربعه صدرای شیرازی .
¨1- ترجمه الارواح، شیخ طنطاوی جوهری
¨ 2- انسان کجاست؟، شیخ طنطاوی جوهری
¨ 3- مهر تابان، علامه محمد حسین حسینی تهرانی درباره زندگی علامه طباطبایی.
¨ 4- گفتگو با مردگان ترجمه کاظم خلخالی. (این کتاب را حتماً بخوانید)
¨ 5- روحهای تسخیر شده، ترجمه سید رضا جمالیان.