menusearch
mr-qasemi.ir

وضعیت دروس عمومی در دانشگاه های برتر جهان 2

جستجو
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۸:۹:۲۰
۱۳۹۸/۳/۲۵ شنبه
(11)
(0)
وضعیت دروس عمومی در دانشگاه های برتر جهان 2
وضعیت دروس عمومی در دانشگاه های برتر جهان 2

در حدود 84 درصد دانشجویان در ایالات مختلف امریکا ، می توانند دروس عمومی را با موفقیت به پایان برسانند که این موضوع نشان دهنده این که دروس عمومی از اهمیت بسیار بالای در سیستم آموزشی این کشور برخوردار است.
2

                  نمودار1.نمودار آماری میزان دانشجویان امریکایی موفق و یا ناموفق در دروس عمومی

همانطور که در نمودار 1 نمایان است ، در حدود 84 درصد دانشجویان در ایالات متحده توانایی و علاقه گذارندن دروس عمومی را دارا می باشند و 38 درصد نیز توانایی و علاقه لازم به منظور به پایان رساندن این دروس را دارا نیستند.3
مشروح
برنامه­های آموزش عمومی در برترین دانشگاهای جهان و همچنین دانشگاههای آمریکا بر اساس یکی از سه مدل و یا تلفیقی از این سه می­باشند: 1) دوره­های دروس عمومی مقدماتی مشترک میان همه دانشجویان، 2) سلسله دروس عمومی در موضوعات مشخص و 3) دروس عمومی خوشه­ای.
1)    دوره های دروس عمومی مقدماتی: به منظور آشنایی دانشجویان با موضوعات مختلف و مبانی آنها با رویکرد مطالعه متون اصلی شکل گرفته است.
2)    دروس عمومی که در چند سطح و به صورت سلسله دروس ارائه می­شود با هدف ارائه خدمات آموزش عمومی به دانشجویان سالهای بالاتر در دوره کارشناسی و ادغام دروس عمومی در رشته تخصصی دانشجو طراحی شده­اند.
3)    در رویکرد خوشه­ای، دانشجویان می­توانند از میان خوشه­ای از دروس در موضوعات مورد نظر، دروس مورد علاقه خود را انتخاب کنند. تنوع در رویکرد خوشه­ای بیش از دو رویکرد دیگر است.
فلسفه وجودی برنامه­های آموزش عمومی در آمریکا بر این استدلال استوار است که دانشجویان با فراگیری دروس عمومی به دانشی مشترک دست میابند که لازمه یک شهروند آگاه، هوشمند، تحصیل کرده و مسئولیت­پذیر در امور مدنی است. از این طریق است که آنها می­توانند تصمیمات آگاهانه سیاسی بگیرند، به فرصت های تحصیلی یا اشتغال دسترسی پیدا کنند و به طور کامل در نقش های مختلف زندگی اجتماعی شرکت کنند. دیدگاههای متفاوتی در رابطه با مهمترین عناصر در یک برنامه آموزش عمومی وجود دارد. برخی بر این باورند که مهمترین مؤلفه در دروس عمومی باید کسب سواد فرهنگی باشد که از آن جمله می­توان به آشنایی با نام ها، مکان ها، اشیاء، ایده ها، استعاره های مشترک فرهنگی نام برد. دیگر صاحب­نظران آشنایی با کتاب های بزرگ که معمولا از متون اصلی تمدن غربی تشکیل شده­اند را مهمترین راهکار برای دستیابی به اوج تفکر بشری می­دانند. رویکرد میان­رشته­ای در دروس عمومی نیز مورد توجه برخی صاحب­نظران است.
در پژوهشی با عنوان "آنها چه خواهند آموخت؟ سنجشی از نیازهای اصلی در کالج ها و دانشگاه های کشور ما" که توسط شورای هیئت امناها و فارغ­التحصیلان آمریکایی" تهیه شده است، وضعیت دروس عمومی در 700 مرکز آموزش عالی آمریکا مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. پس از اشاره به اهمیت دروس عمومی در موفقیت تحصیلی، شغلی و اجتماعی دانشجویان، این گزارش نسبت به رویکرد تکثرگرا و انتخابی در دروس عمومی ابراز نگرانی کرده و مراکز آموزش عالی آمریکا را با توجه به ارائه برنامه درسی متشکل از دروس عمومی متمرکز و مشترک مورد بررسی قرار می­دهد. موضوعات دروس عمومی مورد توجه در گزارش عبارتند از نگارش انگلیسی، ادبیات، زبان خارجی، تاریخ و ساختار حکومتی آمریکا، اقتصاد، ریاضی و علوم تجربی.
در ادامه به منظور آشنایی بیشتر با وضعیت دروس عمومی در دانشگاها، به معرفی برخی از برترین دانشگاهای جهان و میزان دروس عمومی آنها خواهیم پرداخت.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

1 نظر