menusearch
mr-qasemi.ir

علم و ذبح اسلامی حیوانات

جستجو
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۴:۲۳:۴۳
۱۳۹۸/۶/۴ دوشنبه
(20)
(2)
علم و ذبح اسلامی حیوانات
علم و ذبح اسلامی حیوانات
علم و ذبح اسلامی حلال حیوانات قربانی (بر اساس تحقیقات علمی)
Halal Slaughter
#بازنشر
 
معلوم است که یکی از سنت های حیات و موجودات زنده این است که آنها در نظام و انسجامی حکیمانه برای ادامه حیات بر روی زمین از همدیگر تغذیه می کنند؛ نظام و سیستمی که اگر یکی از ارکانش دچار اختلال گردد بر منطقه و محیط آن تاثیر می گذارد. چرا که هر موجودی خورنده و خوردنی است (اگر این تعبیر درست باشد) تا به موادی دست یابد که جسم آن بدان نیازمند است و همچنین مواد جسم خود را به غیر خود اعطا می کند (چنانکه ما از گیاهان که دارای مواد مفیدی برای جسم است و نیز از حیوانات که دارای پروتئین ها و اسیدهای آمینه است که جسم پس از هضم به منظور ساخت پروتئینهای مورد نیازش از آن استفاده می کند تغذیه می نمائیم)
 
الله متعال خوردن چهارپایان را برای انسان ها مشروع گردانده، چنانکه او از ما نسبت به حیوانات، مهربان تر است و سریع ترین روش برای کشتن آنها بدون درد کشیدن را می داند، که در این مقاله بدان می پردازیم و امروز از معجزه ی ذبح اسلامی (Halal Slaughter) در مقابل عملیات شوک الکتریکی یا بیهوش کردن یا حتی تزریق هوا سخن خواهیم گفت، پس با ما باشید:
 
🔻۱. پژوهشی در مجله ای بین المللی با رده بندی ۱۷ در سطح جهان، در زمینه ی علوم تغذیه منتشر شده که به مقایسه بین ذبح اسلامی (Halal Slaughter) و روش تزریق هوا در خرگوش ها پرداخته و به نتایج زیر دست یافته است:
 
آ) پس از کشتن حیوان با تزریق هوا، نسبت کلسیم و گلوکز تا حد چشمگیری در خون آن در مقایسه با ذبح اسلامی افزایش یافته است،
و این دو، به عنوان دو شاخصه برای (انتقال پیام حسی و درد کشیدن حیوان) به هنگام مرگ قلمداد می شوند؛ چنانکه از لحاظ علمی ثابت شده که گلوکز در حالت تنش جسم برای رفع نیاز ناشی از افزایش عملیات حیاتی جسم به هنگام قرار گرفتن حیوان در معرض یک عامل شدید بالا می رود.
 
ب) آنزیم های کبد پس از کشتن از طریق تزریق هوا در مقایسه با ذبح اسلامی افزایش می یابد؛ کما اینکه شاخصه ای مبنی بر این است که کشتن حیوان با روش غیراسلامی، سبب نابودی شدید سلولها و تحلیل رفتن عضلات می شود.
 
ج) اسید لاکتیک حیوان پس از کشتنش با تزریق هوا افزایش پیدا کرده که همین امر شاخصه ای مبنی بر افزایش درد کشیدن حیوان و تحلیل رفتن عضلات است.
 
د) افزایش بیش از ده بار نسبت آدرنالین در روش غیر اسلامی؛ درحالی که در ذبح اسلامی فقط پنج بار افزایش یافته است، (افزایش پنج بار یعنی اینکه اختلاف دوبرابر است)، که این نیز شاخصه ای مبنی بر آن است که ذبح اسلامی، در مقایسه با دیگر روش ها، مهربانانه تر است و حیوان با ذبح شدن کمترین درد را احساس می کند.
 
ه‍ــ) کیفیت گوشت برگرفته از حیوانات کشته شده با روش های غیر اسلامی کاهش یافت، چنانکه گلیکوژن آن در نتیجه تحلیل رفتن عضلات کاهش یافت.
 
عنوان پژوهش:
Influence of gas stunning and halal slaughter (no stunning) on rabbits welfare indicators and meat quality.
 
 
 
ادامه...

 

 

 

 
سوال: در حالت بی هوش کردن حیوان قبل از ذبح، چه حالتی رخ می دهد؟ با این وجود غالباً به انجام ندادن آن فرا می‍خوانند.
 
🔻۲. این پژوهشی است که روشن می کند حیوان پس از ذبح اسلامی فقط در طی ۲ تا ۷ ثانیه احساسش را از دست می دهد و دیگر چیزی حس نمی کند و مغز طی ۱۰ تا ۴۳ ثانیه کاملا از کار می افتد. اما هنگامی که قبل از ذبح حیوان، اقدام به بیهوشی اش می کنند و گمان می برند که به حیوان مهربانی کرده اند، مغز پس از ۱۸ تا ۷۰ ثانیه متوقف می گردد.
بنابراین ذبح بدون بیهوشی حیوان (یعنی ذبح اسلامی) مهربانانه تر است.
 
عنوان پژوهش:
🌐 Electroencephalographic studies of stunning and slaughter of sheep and calves: Part 1—The onset of permanent insensibility in sheep during slaughter
لینک دیگر
همچنین...
 
🔻۳. دانشمندان در پژوهشی دیگر چیزی یافته اند که بر فقدان احساس گوساله ها در ۱۰ ثانیه از طریق ذبح اسلامی تاکید می کند!
عنوان پژوهش:
Onset of insensibility at slaughter in calves: effects of electroplectic seizure and exsanguination on spontaneous electrocortical activity and indices of cerebral metabolism.
 
 
درمورد بیهوشی گوساله ها به وسیله ی شوک الکتریکی وضع چگونه است؟
 
🔻۴. کسانی هستند که به حیوان شوک الکتریکی می زنند و سپس آن را ذبح می کنند، با این گمان که با شوک الکتریکی زدن به حیوان، هوشیاری خود را از دست داده و سپس سریع ذبح می شود، همچنین پنداشته اند که ذبح، بدین گونه در چند ثانیه سریع تر از ذبح اسلامی انجام می شود و اینطور با حیوانات مهربانانه تر رفتار نموده اند، اما...
امر غافلگیرکننده آنست که این پژوهش ها بازگشت نبض های مغز پس از بیهوشی الکتریکی را اثبات کرده است، یعنی آن ها به وسیله ی شوک الکتریکی و سپس ذبح حیوان، درد کشیدن حیوان را چند برابر کرده اند، چرا که بسیاری از حیوانات بی هوش شده به وسیله ی شوک الکتریکی، هوشیاری شان بار دیگر بازگشته، اما آن ها را بدون توجه به این مسئله، ذبح کرده اند، انگار که دو بار آن ها را کشته باشند!
 
عنوان پژوهش:
Assessment of Return to Consciousness After Electrical Stunning in Lambs
 
 
این هم پژوهش دیگری است که بیان می دارد گوساله ها اگر با شوک الکتریکی بی هوش شوند، احساس خود را در طی ۳۴ ثانیه از دست می دهند، به طوری که هوشیاری شان بدان ها باز می گردد و این امر سبب شکنجه ی طولانی مدتشان می شود، به همین دلیل ذبح اسلامی مهربانانه تر است.
عنوان پژوهش:
Electroencephalographic studies of calves associated with electrical stunning, throat cutting and carcass electro-immobilisation.
 
 
بلکه مصیبت تلخ تر...
🔻۵. آن است که آن ها در پژوهشی دیگر دریافته اند که برخی عملیات بیهوشی الکتریکی دوبار انجام می پذیرد!! چنان که عملیات بیهوشی اول، گاها به صورتی مناسب و توانمند انجام نمی شود که آنها را ناچار می کند که برای بار دوم به آن حیوان، شوک الکتریکی بزنند!
منبع پژوهش از مونیخ (با زبان آلمانی):
Aus dem Institut für
Hygiene und Technologie der Lebensmittel tierischen Ursprungs
der Tierärztlichen Fakultät
der Ludwig-Maximilians-Universität München
عنوان پژوهش:
Die Implementierung der Elektrobetäubung
im zugelassenen Schlachtbetrieb
beim Rind
لینک مستقیم PDF:
 
ادامه...

 

 

 

 
 
 
آیا همین است؟
🔻۶. دانشمندان در پژوهشی دیگر، نسبت بالایی از شکست عملیات بیهوشی الکتریکی را مشاهده نموده اند؛ آن را در صفحه ۴۴ گزارش زیر مشاهده می کنید با عنوان:
Report on good and adverse practices
Animal welfare concerns
in relation to slaughter practices
from the viewpoint of veterinary sciences
لینک دانلود فایل PDF:
 
اما در سال ۲۰۱۴...
🔻۷. پژوهشی دیگر که به مقایسه ی بین ذبح بدون شوک الکتریکی و ذبح بعد از شوک الکتریکی حیوان پرداخته، تاکید نمود که:
آ) شیوه های کشتار جدید غربی به از دست دادن خون و کیفیت گوشت ها ارتباط دارد؛ زیرا بیشتر عملیات بیهوشی الکتریکی، قلب حیوان را متوقف نموده و در نتیجه خون ریزی را کاهش می دهد، و این امر برخلاف ذبح اسلامی است، زیرا این صحیح است که شریان خونی مغز را قطع می کند و حیوان بلافاصله احساس را از دست می دهد و پیام های حسی از گردن به سر منتقل نمی شوند اما قلب پیوسته می تپد و خون پمپاژ می کند، که همین امر بر کیفیت گوشت ها در ذبح اسلامی در مقایسه با فرآیند بیهوشی الکتریکی می افزاید.
زیرا حجم زیاد خون که حتی به ۷۵ درصد از خون حیوان می رسد را از دست داده است، یعنی اینکه گوشت های حلال همیشه کیفیت بهتری دارند.
 
ب) در نتیجه ی از دست دادن مقدار زیادی خون در ذبح اسلامی، هموگلوبین کاهش می یابد بنابراین کیفیت گوشت های حلال بخاطر ارتباط هموگلوبین با افزایش اکسیداسیون چربی ها (که سبب تغییر طعم گوشت ها شده و بویی نامناسب را بوجود می آورد) افزایش پیدا می کند؛ اما گوشت های اسلامی که بیشترین حجم خون و هموگلوبین را از دست می دهد، کیفیت خود را حفظ می کند.
 
ج) میزان میکروب در گوشت های حلال (در حالت ذبح حیوان به روش اسلامی و بدون بیهوشی الکتریکی) به دلیل خون بسیاری که از دست می رود، کمتر است.
عنوان پژوهش:
Bleeding Efficiency and Meat Oxidative Stability and Microbiological Quality of New Zealand White Rabbits Subjected to Halal Slaughter without Stunning and Gas Stun-killing
 
 
🔚 خلاصه:
بر اساس پژوهش های علمی، روش ذبح اسلامی مهربانانه ترین روش ذبح حیوانات است، و گوشت های حلال در نتیجه از دست رفتن خون زیاد و کاهش درد کشیدن حیوان، باکیفیت ترین گوشت ها هستند؛ بر خلاف روش های دیگر چون بیهوشی الکتریکی قبل از ذبح یا تزریق هوا یا بیهوشی حیوان و...
 
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر