menusearch
mr-qasemi.ir

راهکارهایی برای کاهش استرس از کرونا- سلامت روان

جستجو
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۸:۲۴:۵۶
۱۳۹۹/۱/۲۸ پنج شنبه
(5)
(0)
راهکارهایی برای کاهش استرس از کرونا- سلامت روان
راهکارهایی برای کاهش استرس از کرونا- سلامت روان

هم هروزه با بمباران اطلاعات مربوط به آمار تعداد مبتلایان، بهبودیافتگان و فوتیهای ناشی از این بیماری از زبان مردم، رسانههای رسمی و شبکههای اجتماعی مواجه هستیم.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام مشاورانه، این روزها در فضای مجازی، بین مردم، اخبار و رسانهها از ویروس کرونا زیاد شنیدهایم و در این مشاوره استرس ما سعی داریم تا مدیریت استرس را به شما آموزش دهیم.

مقابله با استرس کرونا

این ویروس جدید و ناشناخته که اولین بار در ووهان چین شناسایی شد، به خانوادهی ویروسهایی همچون سارس مرتبط است. از طریق تماس فرد سالم با سطوح آلوده نیز شخص را مبتلا سازد.

مشکل تنفسی بهعنوان اصلیترین و شدیدترین مشکل ناشی از این بیماری در کنار تب، سردرد، سرفه و گاه اسهال و دلپیچه، مطرح میشود.

تقویت سیستم ایمنی در مقابله با استرس کرونا

تقویت سیستم ایمنی، مصرف غذاهای دارای ویتامین، استفاده از مایعات گرم از جمله سوپ برکنار رعایت اصول پیشگیری و شست و شوی دستها به مدت حداقل بیست ثانیه با صابون مفید است.

تقویت سیستم ایمنی، مصرف غذاهای دارای ویتامین، استفاده از مایعات گرم ازجمله سوپ برکنار رعایت اصول پیشگیری و شست و شوی دستها به مدت حداقل بیست ثانیه با صابون، اطلاعاتی است که این روزها از آن صحبت میشود.

در کنار این اطلاعات مشترک واکنش افراد در مقابل ویروس کرونا متفاوت است نیاز است تا به مقابله با استرس خود بپردازید.

واکنش متفاوت در مقابل مشکل یکسان

مثل همهی مواقع که انسانها هر کدام واکنش و برخورد متفاوت و منحصربهفرد خود را در مقابل اتفاقات یکسان و مشترک نشان میدهند. در مقابل این بحران ناشناخته یعنی ویروس کرونا نیز واکنش افراد متفاوت است:

عدهای با انکار و کوچک شمردن خطر کرونا به نحوی سعی در مقابله با ترس و اضطراب خوددارند. به عنوان مثال افرادی که با وجود هشدارهای فراوان دست فرزند خود را میگیرند و به خرید عید یا مسافرت و مهمانی میروند و حتی کسانی که مخفیانه در تالارها جشن ازدواج و تولد به پا میکنند.

ممکن است در خانواده از بیملاحظگی نوجوانتان در مقابل عدم رعایت اصول پیشگیری و بهداشتی کرونا به ستوه آمده باشید یا نتوانید مانع از بیرون رفتن و تفریح او شوید.

نوجوان ممکن است در پاسخ به نگرانیهای شما بگوید: مطمئن باش اگه همه کرونا بگیرن بازم من نمیگیرم!

استرس کرونا کافی یا زیاد از حد؟ مسئله این است.

استرس و اضطراب در مواجهه با بحرانها غیرقابل اجتناب است. استرس نشاندهنده هشدار و اعلامخطر است تا فرد جهت پیشگیری و محافظت خود از آسیب، هر چه سریعتر واکنش نشان دهد.

همانگونه که استرس از نظر تکاملی باعث واکنش سریعتر انسانهای اولیه در مقابل حیوانات درنده و افزایش احتمال زندهبودنشان میشده، اکنون نیز ما با شنیدن ناگهانی صدای بوق اتومبیل با سرعت بیشتری واکنش نشان میدهیم.

بنابراین در حال حاضر با وجود هشدارهای مربوط به جدی بودن احتمال شیوع و خطر کرونا، آنچه غیرطبیعی است نبود سطح لازمی از اضطراب و استرس است.

اما تا چه حد استرس و اضطراب لازم و کارساز است؟

اضطراب زیاد که میتواند باعث اختلال در عملکرد روزانه فرد و همچنین آسیب فیزیکی گردد نهتنها کارساز نیست، بلکه باعث مشکلات زیادی نیز میشود. همانطور که هنگام یک آزمون حساس استرس زیاد باعث تخریب عملکرد و از دست دادن تمرکزتان میشود، در مقابل عدم میزان برانگیختگی لازم نیز منجر به بیخیالی و عدم تلاش میشود.

عوارض فیزیولوژیکی استرس بیش از حد شامل:

افزایش ضربان قلب،

افزایش فشارخون،

لرزش،

بیخوابی،

سرفههای بیمورد،

تهوع،

مشکلات سوءهاضمه،

بیاشتهایی

سردرد

بنابراین در شرایط کنونی کنترل استرس و اضطراب نقش بسزایی در سلامت جسم و روانمان دارد.

استرس کرونا و راههای مقابله با آن

معمولاً افرادی که نسبت به ویروس کرونا از سطح بالای برانگیختگی و اضطراب رنج میبرند، خود از شرایط فعلی ناراضی بوده و به دنبال راهکار مقابلهای هستند. افراد مضطرب سعی میکنند با فکر نکردن درباره کرونا از میزان استرس خود بکاهند.

اما نتیجهی این تلاش آگاهانه برای سرکوب افکار مربوط به کرونا معمولاً نتیجهی عکس میدهد! بر اساس این اثر ریباند، تلاش برای سرکوب آگاهانهی افکار باعث شدت گرفتن همان افکار در ذهنمان میگردد.

اثر ریباند افکار سرکوبشده را مانند توپی میداند که با شدت تمام به سمت دیوار پرتاب و با قدرت بیشتر به خودمان برمیگردد. بنابراین تصمیم شما برای فکر نکردن به کرونا باعث شدت گرفتن این افکار میگردد؛ بنابراین دست از مقاومت بردارید و بهجای تلاش برای سرکوب افکارتان، با پذیرش استرس و افکارتان به بهتر شدن اوضاع کمک کنید.

میتوانید یکقدم به عقب بردارید و به مشاهده افکار خود بپردازید.

افکار را مانند ابرهای در حال حرکت آسمان و یا اتومبیلهای در حال گذر خیابان ببینید و به آنها اجازهی ورود و خروج بدهید.

و نکته آخر اینکه تلاش کنید در لحظهی حال زندگی کنید. فراموش نکنید که نگرانی، حاصل تفکر و زندگی در آینده است در حالی که با انجام فعالیتهای مفید در لحظهی اینجا و اکنون میتوانید این شرایط را تا حد ممکن بهخوبی مدیریت کنید و پشت سر بگذارید.

 

منبع : ایسنا

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر