آپوکریفا
نفوذ فرهنگ بیگانگان در افکار یهود در دوره های یونانیان و مکابیان
در ادوار سلطنت یونانیان و دوران مکابیان، در علوم کلامی و ادبی و مسائل مربوط به عالم طبیعت و تاریخ، تاثیر دو فرهنگ فارسی و یونانی به خوبی مشهود می باشد. صحف و کتبی چند از عهد عتیق مانند کتاب امثال سلیمان، کتاب ایوب و کتاب جامعه، محصول آن عهد است.همچنین کتاب دیگری به نام حکت سلیمان که در کتب مقدس غیر موثق دیده می شود، همه در آن زمان نوشته شده و آن ها را مجموعا کتب حکمتی نام داده اند. همچنین کتاب روت، کتاب استر و صحیفه ی یونس نبی و کتاب مزامیر نیز در این ادوار تدوین گردیده است و بالاخره صحف اواخر عهد عتیق که منتهی به صحیفه ی دانیال نبی می شود و بسیاری از نوشته های دیگر خارج از کتب شرعی قانونی ، همه در این زمان به قلم آمده است. 1
تحریف تورات
من الذین هادو یحرفون الکلم عن مواضعه .... فی الدین « نسا- 46»
خدای متعال طایفه ای از یهود را این طور توصیف نموده که کلمات کتاب خدا را تحریف می کنند. حال یا به اینکه جای آن ها را تغییر می دهند و پس و پیش می کنند، یا آنکه بعضی کلمات را به کلی می اندازند، یا به اینکه کلماتی از خود به کتاب خدا اضافه می کنند. همچنان که تورات موجود دچار چنین سرنوشتی شده. یعنی بسیاری از مطالبش آسمانی نیست، و یا به این است که آنچه از موسی و سایر انبیا علیهم السلام در تورات آمده ، تفسیرش کرده اند به غیر آنچه مقصود بوده، معنای حقیقی آن را رها کرده و معنای تاویلی برای آن کرده اند. همچنان که بشارت هایی که در تورات درباره ی آمدن رسول الله(ص) آمده بود و قبل از بعثت رسول خدا(ص) آنچه درباره ی عیسی(ع) به عنوان بشارت وجود داشت ، همه را تاویل کردند و گفتند: نه عیسایی آمده و نه محمدی(ص) . و ما هم اکنون منتظر آمدنشان هستیم.2
در زمان قدیم ، کتاب مقدس یهودیان تورات بوده است و در تمام برداشتهای آنان در تبعید و پس از آن فقط به کتاب قانون اشاره می شده است که همان تورات می باشد.حتی در روایت قدیمی 8/22 ک2 ، که از پیدا شدن کتاب در معبد سخن می رود، به میشنه هت تورا اشاره می شود. پس از تبعید نیز عزرا کتاب قانون را برای یهودیان می خواند. واقعیتی که کمتر مورد توجه قرار گرفته این است که ترکیب و تنظیم مجموعه ای به نام کتاب مقدس، قرن ها پس از تبعید و به تدریج صورت گرفته و اصولا انتخاب این رسالات قرن ها مورد بحث و مشاجره بوده است. و هنوز هم بین کلیسای کاتولیک و پروتستانت و روحانیت یهود توافق کامل به وجود نیامده است.این روحانیون و مسئولان تشکیلات دینی هستند که بنا به تشخیص خود رساله ای را مقدس و کلام خدا اعلام می کنند و دیگری را خارج از کانن و به قول کلیسا، آپوکریف می خوانند. جالب است که نویسنده ی حتی یک رساله کامل کتاب مقدس نیز شناخته نشده است. علت آن است که این رسالات، دارای مولفین مشخص نمی باشند بلکه قطعاتی هستند که در طول زمان به تدریج شکل گرفته اند و روحانیت و کهانت یهود به تدریج آن ها را در شمار کتب مقدسه به افکار مردم تحمیل کرده اند. تاریخ هایی که برای تحریف این رساله ها حدس می زنند همه تقریبی است و احتمال اینکه پس از آن نیز به تکمیل و ترمیم و اصلاح آن پرداخته باشند، بسیار زیاد است. 3
فاتح معروف عهد باستان اسکندر کبیر (336-323ق.م)پس از تسخیر کشورهایی در مشرق زمین، برای گسترش فرهنگ یونانی در آن سرزمینها بسیار کوشید . نمونه ای از این کوششها ساختن شهر دانشگاهی اسکندریه در مصر بود که سابقه علمی آن تا عصر حاضر باقی است. این شهر دارای مدارس گوناگون و کتابخانه ای بی نظیر شد و تمدن یونانی با رنگی جدید در آن رشد کرد و به شکوفایی رسید.
جمعیت اسکندریه پس از چندی به یک میلیون نفر رسید و حدود ده در صد از آنان راقوم یهود تشکیل می دادند. که مانند دیگران تحت تاثیر فرهنگ و فلسفه یونان قرار گرفته بودند آنان در قرن سوم قبل از میلاد کتاب مقدس خویش را که در زمانهای بعد عهد عتیق نامیده شد از زبان عبری به زبان یونانی ترجمه کردند. این ترجمه که گفته می شود 72 مترجم در تهیه آن سهیم بوده اند بعدا به ترجمه سبعینیه (septuagint) معروف شد. داستان این عمل با شاخ و برگ فراوان در رساله آریستیاس آمده است.
ترجمه سبعینیه رساله هایی را نیز در بر دارد که در متن عربی عهد عتیق یافت نمی شود تمام یا اکثر آن رساله ها را بنی اسرائیل در زمانهای بعد نوشته اند. و فضای برخی از آنها متاثر از فرهنگ یونانی است.
بزرگان یهود هنگامی که در قرن اول میلادی برای تعیین محدوده کتاب آسمانی خود در مکانی به نام بائونه گرد آمدند آن رساله ها را به سبب نداشتن اصل عبری رد کردند.
رساله های رد شده بعداً اپوکریفا (Apocrypha) یعنی پنهان نامیده شد.4
منابع:
1- تاریخ جامع ادیان . جان بی ناس
2- یهود در المیزان. حسین فعال عراقی
3- تحقیقی در دین یهود. مهندس جلال الدین آشتیانی
4- اپوکریفای عهد عتیق. عباس رسول زاده
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
محمودرضا قاسمی
سایت محمودرضا قاسمی
سایت حجت الاسلام محمودرضا قاسمی
تمامی خدمات و محصولات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.